mandag 19. august 2013

Glomdalsmuseet


Jeg bor ikke så veldig langt fra Glomdalsmuseet og Skogmuseet på Elverum. Og jeg prøver å få lagt inn et besøk der en gang i blant. Nå har jeg ikke vært der på to tre år så i sommer måtte jeg bare ta turen. Det er så fint å gå rundt der å se på alt det gamle... tenke seg hvordan de levde for 100 år siden.. vi skal neimen ikke klage for vi har det ganske lettvint nå til dags.


 Små stuer og mange folk. De sov, spiste og levde side om side.. iblant flere generasjoner sammen.


Her er et fjøs, jeg husker ikke fra hvilken tun. (Glomdalsmuseet er bygd opp med forskjellige tun samlet.. feks.. Alvdal, Solør..osv)  Mange turer frem og tilbake for å få nok stein til dette fjøset.. og stein som er så tungt! Det er ikke småstein dette er bygget i altså!


Nøyaktig plassert oppå hverandre.. her til å koke poteter til dyra.




Det er innebygd forskjellige båser, så jeg tror nok det er til både ku, sau og muligens en gris eller to.. kan se slik ut iallefall.. fant ikke noe logisk sted som hesten hadde stått.. den sto kanskje for seg selv...




Utedoen med plass for 3 store og 1 liten rump.. Sosialt å gå på do før i tiden :)







Vi gikk over hengebrua ved Prestfossen og besøkte Skogmuseet i samme slengen.. 

Her er to karer som står å ønsker velkommen... Håper jeg aldri møter på slike ute i skogen! For jammen er de store!

På vei tilbake til Glomdalsmuseet stoppet vi ved kafeen og kjøpte oss rømmegrøt! Nydelig men litt mektig på en varm sommerdag!



2 kommentarer:

  1. Takk for påminnelsen... Har ikke vært på Glomdalsmuseet sida jeg var 7-8 år, og satt i ei av østerdalsstuene og fletta "høsuband" en dag det var liv i stuene.. Får legge det inn i planene for neste sommer!!

    SvarSlett
  2. Tenk å kunne eid ett sånt byggverk... urgammelt og av tømmer og stein som er stablet med en utrolig pressisjon. Jeg blir så imponert over slike byggverk! Flotte bilder du har tatt her! :)

    SvarSlett