torsdag 5. desember 2013

Sylte


Har laget sylte i år også.. Jeg koker elgkjøtt, rådyr og gris.. I minst 5 timer...


Legger lagvis gris-elg-rådyr og krydrer med salt, pepper og gelatinpulver.


Så syr jeg det hele sammen i et kjøkkenhåndkle, dette for å få litt penere kanter.. Legger så lokket på pressa på og skrur til litt..



Det er viktig å ikke skru til for hardt, for da renner alt fettet ut. Da faller sylta lett fra hverandre og med så mye vilt kan den bli ganske tørr. Lar hele greia stå kaldt over natten..



Så er det bare å skjære i mindre biter og fryse ned...
Klart til jul! 
Serverer med lefse og sennep.

1 kommentar:

  1. Jaaa... jeg har jo ordna meg, så egentlig er det bare å sette i gang, men jeg gruer meg! Det blir så sølete og det er så kjedelig å rydde + vaske etterpå :P
    Sylte hører definitivt med til jula, så bare jeg får gått og grua meg noen daget til, så blir det nok! Jeg gjør forresten litt som deg: kjøper familieribbe når det er tilbud og koker med litt viltkjøtt av ymse opprinnelse; man tar hva man har, som regel blir det blant anna med ei elgtunge eller to...
    Kos deg videre med forberedelser!

    SvarSlett