mandag 8. juli 2013

Skolefiskedag


Hvert år tar jeg med 4-5-6 klasse på barneskolen her jeg bor. I år var det 38 elever og noen lærere og foreldre. Vi griller pølser og koker kaffe på bål.. (Saft til ungene.)  Jeg har å med meite stenger slik at de som ikke har eget utstyr får prøve å fiske de å. 


Fisken var ikke så bitevillig, men noen abbor ble det. Gutta boys fant også ei firfisle og en frosk. 



Hver år blir jeg noe forundret over foreldre.... sikkert lett for meg å si som ikke har barn selv... men kjære vene!! Når den lille poden din.. (de er ikke såå store når de går i 4 klasse....) skal ut i skogen å fiske, å skal være ute hele dagen.. så sender du da vel med ei jakke... i tillegg til passende sko?? men neida, ungene kommer i tynne bukser, uten jakke og med stoffsko... og det har regnet i ukesvis og gradestokken viser knappe 13 grader.. Jeg blir litt oppgitt! 


I år var det heldigvis oppholdsvær akkurat når vi var ute, men tidligere år har vi tent bål for å holde varmen i disse iskalde ungene.. 


Til neste år vurderer jeg å ta en tur på skolen og ha en time med forberedelse i klassene.. Lære de litt om hva som er passende klær, lære litt fiskeknuter..
Kanskje ungene må ta ansvar for å komme kledd til uteliv selv..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar