onsdag 26. mars 2014

Marsipankake

Jeg laget en marsipankake til lillegulls 1 års dag og slik gjorde jeg det: 
Bakte sukkerbrød se forrige blogge innlegg. Startet med å farge marsipan i diverse farger. Anbefaler å kjøpe konditor farge fra Cacas. Det er på nett og på Jernia butikker. Vanlig butikk-kjøpt konditorfarge farger dårlig og gjør marsipan våt å jobbe med. Cacas sin farge er gele konsistens og du trenger minimalt med farge. Jeg brukte her på den lilla 2 dråper på en 2 cm skive. Du ser hvor møkt det ble.. Kna fargen inn, jeg brukte ca 2 cm skiver av marsipanpølsa til hver farge. Til topplokket brukte jeg en hel pølse (500g) 


Det er et søl å drive med, så engangshansker er lurt. Dekk også benken med bakepapir. Når du har farget ferdig legges de i plast. Eller tørker de og blir vanskelig å jobbe videre med. 


For å lage roser triller jeg ut kuler, litt større enn en ert.. Legg plastikk over og klem de flate

Gni halvparten av sirkelen litt ut, slik at kanten blir løvtynn


Ta så et og et flak og bygg de som en rose, hvert flak går inni hverandre, så ikke klem det så godt sammen. Dette er en treningsak. Den tynneste delen er ytterst på rosebladet.. Bøy forsiktig denne delen litt utover.. 
Øvelse gjør mester. Ta en skarp kniv og skjær rett over i bunnen slik at rosen står støtt. Dette kan du gjøre dagen før, du kan oppbevare de i en tett boks. Men la de stå side om side. 


Den store marsipanklumpen som skal dekke kaka legges mellom to ark bakepapir. Så er det bare å kjevle ivei. Kjevle ut til den er ca 2-3 mm over det hele. Den skal dekke hele kaken og litt utenfor. 
Det er mange måter å få lokket over kaken på men jeg tar vekk det ene laget papir og legger det rett på, når lokket ligger rett på fjerner jeg det andre laget, som da er øverst på kaken. 


Form marsipanen godt rund kaka, og skjær bort overflødig marsipan med en skarp kniv. Så er det bare å pynte ivei. 


Jeg kjøpte ferdig skrivegele på butikken, men til å feste rosene og pynten brukte jeg melis med litt blå farge i, helte det i en plastpose og klipte et lite hull i et hjørne. 


Den marsipanen jeg fikk til overs trillet jeg til to pølser, en blå å en lilla. Surret de sammen og la de som en pyntekant nederst på kaka. 



Kaka ble godt mottatt og selvfølgelig måtte hele selskapet, unge som gamle rekke tunge til hverandre for å se hvor blå tunge de fikk av kaka.. hehe..



1 kommentar:

  1. Så flink og snill du er, og for ei nydeleg kake :) Ha ein fin kveld.

    SvarSlett