onsdag 26. mars 2014

Sukkerbrød

Tilbake i bloggeland etter en ufrivillig pause, har slitt litt med internett tilgang i det siste. Så summa sumarum har jeg nå byttet leverandør! Aldri mer ICE bredbånd!! 

Men nå er jeg tilbake. Her er en sukkerbrød oppskrift jeg når jeg skal bake bløtekake eller marsipankake.. 
Denne blir alltid vellykket!


Sett stekeovnen på 175g , 150g hvis du har varmluft.  
4 egg  og 1,5 dl sukker vispes leeeenge til eggedosis!  Full fres i ca 10 min, eller til dosisen er så stiv at du kan snu bollen på hode uten at dosisen flytter seg.



2,5 dl hvetemel og 1 ts bakepulver siktes i, Vend forsiktig rundt med en slikkepott. Ikke bruk mikseren til dette!

Smør en rund bakeform (24 cm) og sikt litt mel over formen så at du dekker smøret. 


Hell i deigen og sett den på nederste hylle i stekeovnen. Skal så stå inne i 30 til 45 min.. Avhenger litt av ovn. (Jeg har vanlig gammeldags ovn og kaka mi må stå i 35 min.)






Når den er ferdig stekt lar jeg den stå i formen, men løsner litt på ringen. La den stå på benken med et håndkle over til den er avkjølt. 



Når den er helt avkjølt, (jeg bruker å bake kaken dagen før jeg skal pynte.) deler jeg den i 3 deler, 
fyller et lag med banan eller vaniljekrem og et lag med syltetøy som oftest bringebær.
Kle hele kaken med krem, så er den klar for pynting. 

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar